Magpaint vindt nieuwe commercieel directeur

Naam: Angelique Schepers

MBI-kandidaat begint 1 mei bij jong, innovatief én gezellig productiebedrijf

Magpaint, een klein, jong innovatief productiebedrijf in o.a. magneet- en krijtverf, heeft sinds 1 mei een nieuwe commercieel directeur. Zowel Magpaint als hijzelf gaan ervan uit dat hij na een jaar mede-eigenaar is. Dutch Dream Group begeleidde Angelique Schepers en haar compagnon van Magpaint bij het proces.


Magpaint wist al een tijd dat er groeikansen zijn, maar had de benodigde financiële middelen niet om de groeistap te zetten. Nadat een participatiemaatschappij had aangegeven wel te willen investeren in de groei van Magpaint, durfden ze de stap te wagen. Mede-eigenaar Angelique Schepers: "Als snel werd ons duidelijk dat we voor groei en professionalisering iemand extra moesten aantrekken. Dit moet iemand zijn die naast ons staat en er zelf ook belang bij heeft om de groeipotentie te effectueren.

Belangrijkste: de klik
Angelique en haar compagnon zochten iemand om de (internationale) verkoop in goede banen te leiden. "Natuurlijk moet iemand de juiste professionele capaciteiten hebben, maar veel belangrijker vinden we de persoonlijke klik. Wij zijn zelf gedreven, maar tegelijkertijd ook heel sociaal ingesteld: we werken hard, maar veel geld verdienen is voor ons niet het belangrijkste. We willen graag op een prettige manier onze boterham voor nu en de toekomst verdienen."

Uit en in de comfortzone

De compagnons moesten eerst scherp krijgen wat het onderscheidende van de nieuwkomer moet zijn. Twee eigenschappen bleven overeind: iemand die je uit je comfortzone weet te halen om de potentiële groei ook werkelijk te realiseren en iemand met voldoende bagage om de verkoop verder te professionaliseren. "Beide vinden we belangrijk. We denken nu iemand gevonden te hebben die aan onze wensen voldoet."

Geen manager, maar een ondernemer

In het geval van Magpaint betekent het ook 'geen manager, maar een ondernemer'. "Voor mijn dertigste werkte ik zelf als manager bij een multinational. Daar werd me duidelijk dat managers vooral goed zijn in het continueren van een bedrijf, maar niet in staat zijn om kansen te herkennen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Mede daarom ben ik voor mezelf begonnen."

Anders dan anders
Dutch Dream Group begeleidde Magpaint bij de zoektocht. "We kenden DDG al door de uitnodigingen voor meetings die we af en toe kregen en de investeerder verwees ons naar jullie." Angelique merkt op: "Het was ook bij Dutch Dream Group even zoeken naar de juiste persoon. Immers: ook met iemand die voor jou op zoek gaat, moet je een klik hebben. Wij zijn in verhouding tot vele andere relaties van DDG een klein bedrijf. Dat vergt voor de adviseur een andere taal en instelling dan bij grotere ondernemingen. Met John Geenen hadden we uiteindelijk een match. Hij heeft heel goed met ons kunnen meedenken."

Tip ter afsluiting

Wat kan Angelique andere ondernemers meegeven na dit proces? "Denk heel goed na over waarom je iemand wilt aantrekken, zoek vanuit die doelen naar de juiste match. En doe het niet als je twijfelt. Als wij uiteindelijk nog twijfels hadden gehad, hadden we het ook niet gedaan, al had dat betekend dat we met lege handen naar huis waren gegaan. Maar gelukkig hebben we de juiste persoon aan kunnen trekken."

De nieuwe commercieel directeur begint 1 mei vanuit een soort ZZP-constructie. De bedoeling is dat hij na een jaar een derde van het bedrijf overneemt.

Terug naar overzicht »